czwartek, 28 marca 2013

Jak napisać CV?

Luiza Kuczyńska "jak napisać najlepsze CV i list motywacyjny?", Warszawa 2007.

Krótkich informacji i poradników jak napisać CV zapewne wiele można znaleźć w przepasntym internecie. Dla tych co lubią papier i obszerniejsze wyjaśnienia z licznymi przykładami, polecam dwie pozycje książkowe. Warto poszukać w bibliotece lub zajrzeć do księgarni - może zupełnie coś nowego się pojawiło a co warto mieć.

Książka nieco starsza, wydana w 2001 r.
St.Cz.

wtorek, 26 marca 2013

Vlog czyli wideo blog biotechnologiczny

Wideoblog (ang. videoblog, vlog lub vog) – rodzaj bloga internetowego, którego zasadniczą treść stanowią pliki filmowe, publikowane przez autora w kolejności chronologicznej lub jak na blog przystało w odwróconej chronologii. Pliki udostępniane są do odtwarzania w technologii video-streamingu lub do pobrania na komputer użytkownika – gościa i widza wideobloga (źródło: Wikipedia).

Może lepiej mówić niż pisać? Współczesne technika umożliwia łatwe nagrywanie i przygotowywanie filmików. Zamiast wiec pisać eseje i felietony może po prostu opowiadać o biologii czy biotechnologii? Prosta kamera jest chyba w każdym laptopie. Może być i aparat cyfrowy czy nawet przeciętny telefon komórkowy.

Vlogi są coraz popularniejsze: "Co minutę na YouTube'a wrzucane są 72 godziny filmików. Królik pływający w basenie, dziewczynka, która pierwszy raz widzi jadący pociąg, zawijane w kocyki małe nietoperze." (czytaj cały ciekawy tekst o vlogach)  A dlaczego nie miałoby to być opowiadanie i studiowaniu, o dolach i niedolach pracy laboratoryjnej, o poznawaniu świata biologii i biotechnologii? Myślę, że byłoby niezwykle ciekawe. Bo treść ważniejsza od strony technicznej.

Krótkie filmiki, przedstawiające proste prace laboratoryjne miałyby aspekt przede wszystkim edukacyjny i poznawczy. Czy nie wygodniej obejrzeć jak to się robi niż czytać zawiły tekst? Uzupełnienie swojego e-portfolio vlogiem (wideoblogiem) samo w sobie będzie eksperymentem. A przecież studenci nauk ścisłych lubią eksperymentować, czasem na myszkach, czasem na sobie :).

St. Czachorowski

poniedziałek, 25 marca 2013

Podkasty na e-portfolio?

Podkast (spolszczone od ang. podcast)), podcasting to sposób publikowania plików dźwiękowych i filmowych w internecie jako odcinków jakiegos tematu. Użytkownicy podcastów mogą otrzymywać kolejne odcinki kiedy tylko zostaną opublikowane,  z zastosowaniem technologii (RSS).

Podcast to coś więcej niż plik mp3 czy  mp4 umieszczony w internecie, który można “kliknąć” i odsłuchac lub obejrzeć na swoim laptopie czy odsłuchac w telefonie komórkowym. Porownac to można do serialu lub cyklu jednotematycznych wykładów.

Podcast to zbitka słowna –  pochodzi od iPoda, i słowa “cast” – od “broadcast” (transmisja, przekaz). Termin ukuty został przez dziennikarza  Bena Hammersleya, i błyskawicznie przyjął się w angielszczyźnie.

W czasam szumu informacyjnego i nadmiaru treści w internecie ważne jest wybranie interesujących treści. Podcasting to jedna ze skutecznych strategii umożliwiających szybkie odsianie nadmiaru informacji i uzyskanie interesujących treści multimedialnych. Cały schemat jest prosty i składa się z serwera na którym umieszczone zostały pliki z audycją, specjalnego programu – agregatora podcastów (nazywanego zwykle podcatcherem) umieszczonego na komputerze odbiorcy i przenośnego odtwarzacza plików multimedialnych. Zamiast samodzielnie i mozolnie wyszukiwać i ściągać na swój komputer poszczególne pliki, internetowy uzytkownik za pomocą znaczników RSS subskrybuje interesujące go audycje. Program sam zadba by ściągnięte zostały najświeższe odcinki, przetransferuje je do odtwarzacza, usunąwszy wcześniej odsłuchane podcasty. Użytkownikowi pozostaje jedynie odsłuchanie, bądź obejrzenie zasubskrybowanych treści w wygodnym dla niego czasie.

A gdyby tak na własnym e-portfolio (lub tematycznym blogu) umieścić autorski wybór filmowych treści, np. dotyczących wybranych treści biotechnologicznych (lub biologicznych)? Byc może warto stworzyć swój kanał na YouTube i wybierac tematyczne, wartościowe materiały filmowe. Być może można umieścić cykl krótkich wykładów (pliki dźwiękowe lub może nawet wideo).

Dobry, autorski wybór specjalistycznych treści, być moze z komentarzem i rekomendacją, może zwiększyć ogladalność pojedynczego e-portfolio (lub zagregowanej grupy e-portfolio). Osobiście z technologii RSS ani z podkastów jeszcze nie korzystałem. Być może warto jednak wypróbowąc i poeksperymentować.

czwartek, 21 marca 2013

Kreatywność i dowcip dostrzeżone

"Nasz Olsztyniak", w wersji elektronicznej i papierowej.
Trening czyni mistrza, także w kreatywności i subtelnym dowcipie. To gwarantuje bycie dostrzeżonym.

Wszyscy się uczymy, także na własnych błędach. Ale nie bójcie sie popełniac błędów! Uczymy się także na sukcesach, własnych i cudzych. Nie bójcie się sięgać po sukcesy. Trening czyni mistrza.

środa, 20 marca 2013

By zapamiętali autora wystąpienia

Jeśli się chce to zawsze się znajdzie okazję do wystąpień publicznych. Warto wykorzystywać takie sposobności. I warto pamiętać o tym, aby nazwisko zostało zapamiętane. Krok po kroku można budować swój wizerunek zawodowy, będąc jeszcze na studiach :).

Wycinek z marcowego numeru Wiadomości Uniwersyteckich.

poniedziałek, 18 marca 2013

Nauczanie problemowe

Nauczanie problemowe (ang. Problem Based Learning, PBL) stawia ucznia w centrum całego procesu uczenia się. O ile na poziomie szkoły może wydawać się czymś wyjątkowym, o tyle na uczelni wyższej nauczanie problemowe powinno być (zawsze było?) podstawową metodą.

Nauczanie problemowe opiera się na współpracy grupowej - uniwersytet to wspólnota uczących i nauczanych, wspólnota zespołowego dochodzenia do prawdy i wiedzy. Bo czym zajmuje się nauka jak nie rozwiązywaniem problemów? Rozwiązania nie są znane z góry, do nich trzeba zespołowo dochodzić, w dyskusji oraz przez eksperymenty.

W nauczaniu problemowym przywiązuje się dużą wagę do refleksji poszczególnych uczestników na temat własnych doświadczeń, związanych z pracą nad problemem. Nauczanie problemowe stawia studenta w centrum procesu przekazywania wiedzy i skłania go do samodzielnego poszukiwania rozwiązań. W swej istocie wdrażany jest student do poznawania i do metody naukowej. Rola nauczyciela zmienia się z autorytatywnego objaśniacza wiedzy na pomocnika w samodzielnym poszukiwaniu wiadomości. Rolą wykładowcy w nauczaniu problemowym jest przygotowanie materiałów do dyskusji w gronie uczących się (lub wskazywanie ciekawych i nowych problemów wartych dyskusji i rozpoznania). Nauczyciel akademicki nakierowuje dyskusję na właściwe tory, zwraca uwagę na błędy w rozumowaniu i wskazuje dalsze źródła informacji. Czyli uczy metodologii poznania naukowego.

Edukacją jest wskazywanie i podpowiadanie sposobów zdobywania wiedzy zamiast szkolnego i tradycyjnego przekazywania wiedzy (wykład) i sprawdzania opanowania tej wiedzy. W nauczaniu problemowym zwraca się uwagę na praktyczne zastosowanie zdobywanej wiedzy co zwiększa motywację do dalszej nauki (samodzielnego poznawania).

sobota, 16 marca 2013

Z e-portfolio do gazety

W e-portfolio jest jak ze znaczkiem odblaskowym, przypiętym do plecaka czy kurtki - jesteśmy bardziej widoczni. Przykład z portalu Naszego Olsztyniaka:

"Olsztyńscy studenci nie czekają na cud. Podejmują wyzwanie, by znaleźć pracodawcę, który da im pracę. I zamiast wysyłania tradycyjnego CV tworzą e-portfolio." (Zobacz całość na stronach Gazety Olsztyńskiej).

środa, 13 marca 2013

Pasja uwidoczniona w e-portfolio

Czy uświadamiasz sobie co jest Twoją pasją życiową?A może dopiero jej poszukujwesz i nie jesteś jeszcze pewien (pewna) czy to jest własnie Twoja pasja życiową? Jedno i drugie można pokazać w swoim e-portfolio, zarówno swoją pasję jak i poszukiwanie tej pasji.

Nawet kłódka może być niebanalna (fot. S. Czachorowski)

"Że pasja i powołanie nie są tym samym, uświadomił mi pewien sprzedawca parasoli. Kiedy przyszedłem do niego, żeby kupić składaną parasolkę, zanim mi ją podał, rozłożył ją i pokazał, w jaki sposób najlepiej to robić, żeby druty się nie zginały i materiał się nie przecierał. Nie zależało mu tylko na zarobieniu pieniędzy, chciał, żeby przedmiot, który sprzedawał, był właściwie używany i żeby klient był z niego zadowolony. Sprzedawanie było dla niego czymś więcej niż zawodem. Mnóstwo ludzi angażuje się emocjonalnie w to, czym się zajmuje i czuje, że się spełnia, że ich zajęcie, rzeczywiście jest treścią ich życia. Choć spotykamy takich ludzi na co dzień, różnicę między powołaniem życiowym, a pasją odkrywamy wtedy, kiedy brak tej drugiej budzi nasze zgorszenie." (czytaj więcej)


wtorek, 12 marca 2013

E-portfolio na Google Sites

Google Sites to internetowy edytor stron internetowych, który pozwala swoim użytkownikom bardzo szybko i łatwo stworzyć stronę internetową, która będzie dostępna pod adresem (domyślnie) http://sites.google.com/site/twojanazwa.

Każdy użytkownik ma do dyspozycji 100 MB na grafiki, inne pliki i treści przechowywane na serwerze.

źródło: Wikipedia

Nadaje się zarówno do stworzenia własnego e-portfolio jak i strony grupowej (agregatora e-portfolio).

piątek, 8 marca 2013

Uczenie się przez nauczanie a e-potrfolio

Uczenie się przez nauczanie (learning by teaching) jest aktywną metodą nauczania. Studenci uczą się poprzez pomaganie innym studentom w opanowaniu konkretnego materiału, w tym przypadku stworzenia e-potrfolio. Ucząc innych sami porządkujemy i ugruntowujemy swoją wiedzę, powatarzamy i strukturalizujemy. A jednocześnie jest to praca zespołowa. Ucząc innych  uświadamiamy sobie nasze braki i luki w wiedzy czy umiejętnościach. Nauczany zadaje pytania, czasem niestandardowe i zupełnie inne od naszych własnych. W ten sposób poszerza nasze horyzonty i prowokuje do uczenia się.

Efektem pracy zespołowej jest poszerzający się zestaw indywidualnych e-potrfolio, zebranych w niniejszym agregatorze. Zawartość tego agregatora jest jednocześnie ewaluacją pracy zespołowej. Dzielenie się wiedzą i wzajemne podpatrywanie rozwiązań technicznych jak i pomoc w opanowaniu konkretnych umiejętności informatycznych i komputerowych.

St.Cz.

niedziela, 3 marca 2013

Elektroniczne e-portfolio

Elektroniczne portfolio (e-portfolio, cyfrowe portfolio) to kolekcja cyfrowych elementów (tekst, pliki multimedialne i inne, notki z bloga, linki, analogowe źródła po cyfrowej konwersji, itp.) zebrana w całość (lub stale uzupełniana), zarządzana przez autora i często służąca prezentacji (zwykle przez internet).

Za pomocą e-portfolio, jego autor wyraża siebie oraz demonstruje swój rozwój. W procesie edukacyjnym, e-portfolio wspomaga autorefleksję, która prowadzi do większej świadomości własnych osiągnięć i braków uczącego się.

W szkolnictwie, e-portfolio może być pomocne podczas formalnej oceny uczącego się, gdzie nauczyciel lub wykładowca ma dostęp do pełnego obrazu postępów i osiągnięć udokumentowanych cyfrowo.

Niektóre systemy e-portfolio pozwalają wybierać różne składniki portfolio dla różnych grup odbiorców, przez co jedno e-portfolio może być używane dla wielu celów. W zależności od czasu procesu pracy nad eportfolio można wyróżnić trzy jego rodzaje:

  • prezentacyjne, 
  • strukturyzowane, 
  • rozwijające się.


źródło: Wikipedia

sobota, 2 marca 2013

Grupowe i indywidualne naukowe blogowanie

Noc Biologów 2012 (fot. S. Cz.)
Blog jest typem strony internetowej, przypominającej dziennik, pamiętnik lub portfolio, zwykle tworzonej przez osoby indywidualne. Autor bloga komentuje lub opisuje wydarzenia i materiały (filmy, zdjęcia, artykuły, książki). Wpisy, artykuły (zwane żargonowo postami) są prezentowane w odwróconej chronologii.

W przypadku osób kształcących się, pisanie blogów umożliwia im refleksję na temat własnych postępów w nauce i osiąganych celów, co w konsekwencji pomaga w znalezieniu najlepszego, indywidualnego sposobu uczenia się. Zamieszczane eseje (próby), recenzje, komentarze ułatwiają ugruntowanie wiedzy specjalistycznej, jak również są refleksją, dotyczącą rozwoju osobistego. Blogowanie jest w jakimś sensie prowadzeniem notatek i dyskutowaniem publicznym.

Coraz częściej blogi goszczą w przestrzeni naukowej i akademickiej. Blogi naukowe pisane są indywidulanie lub grupowo. To drugie rozwiązanie zapewnia systematyczność w pojawianiu się nowych artykułów nawet przy nieregularnym pisaniu poszczególnych osób. Ninijeszy blog jest właśnie taką próbą pracy zespołowej w internecie. Jest jednoczesnie zapisem eksperymentu adukacyjnego. Eksperymentujemy sami na sobie :).

Stanisław Czachorowski

piątek, 1 marca 2013

O e-portfolio i uczeniu się

"E-portfolio jest powszechnie rozumiane jako tworzona przez właściciela kolekcja cyfrowych obiektów demonstrujących doświadczenia, osiągnięcia i dowody związane z umiejętnościami i kompetencjami jego lub (...) także procesem uczenia się."

więcej: http://www.eportfolio.enauczanie.com/