poniedziałek, 29 kwietnia 2013

Metoda projektów i agregator e-portfolio


Metoda projektów (ang. Problem Oriented Project Pedagogy) jest odmianą metody problemowej. W metodzie projektów uczestnicy pracują nad danym zagadnieniem-problem, ustalonym przez nauczyciela/trenera. W nauczaniu metodą projektów największy nacisk położony jest na  samodzielną pracę uczestników (czasem w małych grupach). Nauczyciel-trener jest pewnego rodzaju moderatorem pracy, przedstawia wybrane przez siebie zagadnienie problemowe oraz zapewnia dokładne instrukcje wykonania projektu. Forma i metody pracy z danym zagadnieniem mogą być podane z góry lub mogą być wypracowywane wspólnie z uczestnikami, w zależności od ich samodzielności i dorzałości (kompetencji społęcznych).

Niniejszy agregator e-portfolio jest projektem, wykonywanym w ramach zajęć z autoprezentacji. Celem projektu było stworzenie indywidualnych, studenckich elektronicznych życiorysów oraz wspólna promocja poprzez agregator e-portfolio. Jest to projekt otwarty i będzie kontynuowany. Otwarty na innych studentów z Wydziału Biologii i Biotechnologii UWM w Olsztynie oraz na absolwentów i pracowników.

Polecana lektura tym razem dotyczy organizacji czasu i motywowania. Mogłoby wydawać się, że w nawale zajęć na studiach przyrodniczych (biotechnologia, biologia) nie ma czasu na jakieś dodatkowe michałki. Bo przecież ważniejsze są egzaminy. Ale same dobre oceny z egzaminów nie wystarczą. A dobra organizacja czasu i pracy pozwoli zrobić znacznie więcej. Na wszystko znajdzie się czas jeśli dobrze ustalić priorytety.

St. Cz.


wtorek, 23 kwietnia 2013

Zaproszenie do współpracy


Zbliża się koniec zajęć. W poniedziałek ostatnie zajęcia z autoprezentacji, ostatnie referaty i... podsumowanie. Spróbujemy wspólnie ocenić co nam się udało, co nie i co warto robić dalej. Ja również eksperymentowałem z e-portfolio. Sam czy ze studentami - jeszcze tego nigdy nie robiłem. Dlatego zależy mi na Państaw opiniach. Do 29 kwietnia będzie czas na uzupełnienie wszelkich zaległości i możliwość podwyższenia oceny (propozycje w poniedziałek). Agregator e-portfolio wygląda całkiem ciekawie. Stąd moje zaproszenie do współtworzenia w przyszłości (tylko dla chętnych) zawartości "strony głównej". Z wielką przyjemnością zamieszczał będę Państwa materiały (w dowolnym terminie nadesłane):
  • Recenzje i omówienia poszczególnych e-portfolio (co ciekawego od strony koncepcyjnej, technicznej itd.). 
  • Recenzje książek i stron internetowych, związanych z e-portfolio i CV czy szukaniem pracy w branżach biotechnologicznych i biologicznych. 
  • Linkowanie ciekawych blogów. 
  • Interesujące, krótkie teksty związane z szukaniem pracy i relacje ze staży. 
  • Technikalia – porady techniczne, informacje o programach itd., co i jak, zrobić. 
  • Ciekawe teksty z własnych blogów i e-portfolio.
St. Czachorowski

poniedziałek, 22 kwietnia 2013

Wirtualne CV


Rekruterzy (łowcy głów, ci którzy szukają pracowników do firm i przeprowadzają rekrutację) zwracają uwagę na wykształcenie, doświadczenie, referencje, zainteresowania a także na kontakty, wypowiedzi i zdjęcia.

W swoim CV, czy elektronicznym portfolio, warto więc w przejrzysty sposób podać najważniejsze informacje. Studenci mogą się chwalić swoją działalnością w organizacjach studenckich, stowarzyszeniach, pracą wolontariacką, udzielaniem korepetycji. A może są osiągnięcia jeszcze z okresu licealnego?

Pisząc swoje CV pomyśl o pracy, jaką chcesz zdobyć. To pomaga dobrać treść i formę. Pomyśl o słowach-kluczach, związanych z tą pracą. I umieszczaj je systematycznie w e-portfolio, w blogowych wpisach (strona główna blogu). Twórz swój prawdziwy wizerunek i nie zdawaj się na przypadek.

Internet nie wybacza. Zamieszczone zdjęcia i dyskusje mogą pomóc lub zaszkodzić, bo czasem pracodawcy sprawdzają wiarygodność kandydatów. W CV pisz więc prawdę a w internecie unikaj treści, które mogą powodować rysy na profesjonalnym wizerunku (fora internetowe, blogi, Twitter itd.). W trosce o swój wizerunek wyrażaj opinie, co do których masz pewność, że są prawdziwe i dbaj o kulturę wypowiedzi. Nawet różnić można się pięknie – nie chodzi więc o polityczną poprawność i zgadzanie się we wszystkim ze wszystkimi, ale o kulturę i jakość wypowiedzi. Trzeba więc świadomie zarządzać wizerunkiem w mediach społecznościach. Jak cię widzą, tak cię piszą (oceniają). 

Ale ty też możesz wykorzystać internet do poznania firmy. Zanim zakończysz pisanie swojego listu motywacyjnego i CV, najpierw sprawdź firmę ,w której chcesz znaleźć pracę, poznaj ich portfolio, klientów. Nie wszystko złoto, co się świeci.

Polecana u góry książka może się wydać dość odległą lekturą od tematu CV i szukania pracy. Tylko pozornie. Bo praca i kariera zawodowa nie jest celem samym w sobie.

St. Cz.

sobota, 20 kwietnia 2013

Jak zdać egzamin?

Podobno przeciętny student wykorzystuje na egzaminie ok. 30 % swojej wiedzy. Reszta leży odłogiem. Warto więc przeznaczyć czas na poprawienie efektywności wykorzystania tego, co się ma, nawet kosztem wkuwania (powiększania zasobów wiedzy).

E-portfolio pozwala lepiej przemyśleć swoje umiejętności, kompetencje i zdobyte doświadcznie. Systematyczne uzupełnienie własnego e-portfolio to także proces tworzenia własnej ścieżki w rozwoju osobistym. Spójrz refleksyjnie na swoje życie - może dostrzeżesz tam więcej sukcesów i wartości niż myślisz. I wtedy w CV napiszesz więcej konkretów. Wtedy, gdy przyjdzie pora i koniecznośc wysyłania swoich CV w poszukiwaniu stażu czy pracy.

A co do zdawnia egzaminów - warto poznać swój mózg i to jak on działa. Polecam ksiażkę Zbigniewa Łuckiego "Jak zdać egzamin". Albo inne o podobnej tematyce.

St. Czachorowski

piątek, 19 kwietnia 2013

Naukowcy w sieci


"Nigdy wcześniej nowożytna nauka nie ulegała takim transformacjom, jakie mają miejsce od końca ubiegłego wieku. Wraz z rozwojem internetu zmienił się sposób uprawiania nauki oraz komunikowania się naukowców."

Emanuel Kulczycki
Filozof i komunikolog. Pracuje w Instytucie Filozofii UAM i pisze blog „Warsztat badacza” – ekulczycki.pl

A skoro tak, to co się dziwić e-portfolio młodych i potencjalnych naukowców? Towarzyszą im e-portfolia naukowców. A przynajmniej jest taki plan.

S.Cz.

wtorek, 16 kwietnia 2013

CV to nie spowiedź


CV i list motywacyjny piszesz w określonym celu. To nie jest spowiedź życia. Dobierz więc informacje pod kątem ważności i celowości w danym miejscu pracy. Nie pisz nic, co może ci zaszkodzić i nie pisz więcej niż to konieczne. CV to nie książka biograficzna ani pamiętnik. Nie chodzi o kłamstwa, fantazjowanie czy koloryzowanie, ale o mądry wybór faktów i kompetencji. Możesz pominąć część informacji i danych, jeżeli nie są istotne z punktu widzenia oferty, na którą odpowiadasz. Czy pisać stan cywilny? Niekoniecznie. Inne informacje o sobie, które uznasz za kluczowe, możesz doprecyzować. Opisać a ne tylko wymienić.

Życiorys (CV) wraz z listem motywacyjnym to swoista oferta handlowa, wysłana w odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne. W przygotowanych dokumentach udowodnij, że jesteś właściwym kandydatem na to właśnie stanowisko.

Tradycyjnie polecam literaturę papierową, do poczytania przed napisaniem CV i rozmową kwalifikacyjną.

S.Cz.





poniedziałek, 15 kwietnia 2013

Innowacyjność i praca zespołowa

Nowatorskie, grupowe e-portfolio dostrzeżono już poza Olsztynem.
A przecież to dopiero początek naszego eksperymentu.
Wykorzystanie portali społecznościowych (social media) w poszukiwaniu pracy staje się normą. Pracodawcy (rektuterzy) w zdecydowanej większości (92 %) korzystają z serwisów społecznościowych w rekrutacji i poszukiwaniu pracowników. Wielu pracodawców czyni to z powodzeniem, wykorzystując LinkedIn, GoldenLine, Twitter, Facebook a także bardziej specjalistyczne, zawodowe, w tym przypadku dotyczące środowiska naukowego i biotechnologicznego. Bo media społecznościowe są nie tylko wirtualną przestrzenią do wymiany informacji między ludźmi ale także ogromną bazą danych, którą wykorzystują pracodawcy. Jest już nawet nowe pojęcie - social recruting, odnoszące się do profesjonalnego wykorzystania mediów internetowych w procesach rekrutacji pracowników. Nie tylko szukaj pracy, ale i daj się znaleźć.

Googlują pracodawcy ale googlują i szukający pracy. Jedni chcą poznać i sprawdzić potencjalnego pracownika, ci drudzy chcą się więcej dowiedzieć o potencjalnym miejscu pracy i pracodawcy. Warto się więc nauczyć szukać i googlować. I być łatwo googlowalnym. Temu sprzyja praca zespołowa. Przy okazji to udokumentowanie kompetencji społecznych.

Praca zespołowa to nie tylko zagregowanie biotechnologicznych e-portfolio, ale i wspólne linkowanie i pozycjonowanie. Im bardzie rozumiemy funkcjonowanie społeczeństwa w sieci, tym grupowe e-portfolio jest bardziej widoczne.

St. Cz.

piątek, 12 kwietnia 2013

Kreatywne CV


Lepiej się dobrze wyrózniac niż ginąc w cieniu szarej masy. Zwłaszcza w staraniu sie o pracę. Stwórz swoje kreatywne CV, by byc widocznym, by lepiej pokazac swoje atuty.
Nawet zwykłe. papierowe i tradycyjne CV może byc napisane kreatywnie. Kreatywne może być  CV Elektroniczne (stronawww, profil na portalu społecznosciowym, e-portfolio). Może tez by c wideo CV, ba nawet teledysk.... graffiti czy bilbord (a dlaczego nie?).

Jakie by nie było nasze CV w swej formie to i tak najważniejsza jest treść. O tę treść możńa jeszcze zadbać. A może ona już jest, tylko jej nie dostrzegasz?

W formie pisanej ogranicz myślniki i wypunktowania (to nawyk szkolnego odpowiadania). Spróbuj swoje doświadczanie opisać kilkoma zdaniami. Będzie to opowiadanie o czymś a nie odpowiadanie w czasie kolokwium czy testu. Napisz to, czego się nauczyłeś w czasie wolontariatu, stażu czy studenckiego projektu:  np. „Koordynowałem zespół kilkunastu wolontariuszy. Pod moim okiem dojrzewał plan akcji w ciągle zmieniających się warunkach. To były intensywne tygodnie pracy, ale teraz już wiem, jak skutecznie motywować zespół do pracy.”

Tradycyjnie dołączam propozycję lektury. Trochę niekonwencjonalne? Ale może sprowokują do kreatywnego myślenia o swoim rozwoju i wynikającego z tego poszukiwania pracy i pisania CV (życiorysu). Kreatywne CV może być w formie pliku tekstowego, ale przygotowany ze świeżym pomysłem.

St.Cz.

środa, 10 kwietnia 2013

Wykład i CV


Wykład to tradycyjna forma akademicka i szkolna: jeden mówi, reszta słucha. Wykład może odbywać się tradycyjnie, w czasie spotkania na żywo lub w formie nagrania telewizyjnego (wideo) i odtwarzanego w dowolnym momencie. Wykłady umożliwiają prezentację faktów lub podstawowych umiejętności i wymagają dobrze dopracowanych treści.

Zaletą wykładu jest możliwość przekazania uczestnikom osobistego doświadczenia wykładowcy, co może zachęcić ich do pogłębiania zdobytej wiedzy. Ale musi być dobrze przygotowany i dobrze powiedziany (zaprezentowany). Wykłady trwają zazwyczaj długo, od 45 minut do 90. Umożliwia to przekazanie dużej porcji, całościowo ujętej i spójnej wiedzy. Z drugiej jednak strony współczesnemu słuchaczowi trudno wysiedzieć w biernym słuchaniu tak długi odcinek czasu. 

Wykład opiera się na jednostronnej komunikacji, w której nie ma wiele miejsca na aktywne uczestnictwo słuchaczy. Czasem mogą to być pytania kierowane do słuchaczy z ewentualnymi, krótkimi odpowiedziami. Krótsze wystąpienia rzadziej nazywane są wykładami. Z racji łatwego dostępu do wiedzy tradycyjne wykłady są coraz mniej potrzebne. Z całą pewnością będą zmieniały swoją formę.

Uzupełnianie wypowiedzi prezentacjami multimedialnymi, pokazami (demonstrowanie doświadczeń przed publicznością), filmami itd. znacznie uatrakcyjnić może wykład. Dawne odczyty odchodzą do historii. W bezpośrednim kontakcie oczekujemy przede wszystkim inspirującego opowiedzenia ciekawej historii lub zaprezentowania frapującego problemu. Własny blog z e-portfolio może być okraszony krótkimi wykładami… w formie audio lub wideo filmików. W taki sposób swoje elektroniczne CV połączyć możemy z e-learningiem i kształceniem ustawicznym czy nieformalnym.

I na koniec kilka papierowych poradników jak wygłaszać wykłady i wszelkie inne wystąpienia publiczne.

S.Cz.





Kreatywne CV i Netnaukowiec

Jeśli potrafimy dobrze wykorzystać ofertę internetu, to możemy za darmo wypromować siebie (autopromocja, autoprezentacja) lub swój pomysł (na badania, na projekt itd.). Wykorzystać możemy nie tylko strony www ale i portale społecznisciowe czy blogi. W internecie możemy pokazać znacznie więcej niż zawiera tradycyjne, papierowe CV. Zamiast pisać o sporcie czy śpiewaniu można przecież umieścić krótki filmik z próby chóru, gry w siatkówkę czy nawet siebie samych przy pracy w laboratorium.

Jeszcze najpopularniejszym sposobem pokazywania swoich kompetencji jest papierowe CV. Ale drugim co do popularności jest CV eletroniczne (np. w formie e-portfolio). Coraz popularniejsze stają się wideo CV czy nawet... teledyski.

O tym, że nawet naukowcy przenoszą dużą część swojej aktywnosci do internetu możemy przeczytać w 16 numerze NIMBa:

Naukowiec w Internecie, czyli NetNaukowiec jest bohaterem kolejnego wydania czasopisma NIMB. Autorzy tekstów przyglądają mu się między innymi z perspektywy komunikacji z innymi naukowcami, promocji wiedzy oraz tworzenia wspólnoty ludzi nauki (cobacz całość).

"Nigdy wcześniej nowożytna nauka nie ulegała takim transformacjom, jakie mają miejsce od końca ubiegłego wieku. Wraz z rozwojem internetu zmienił się sposób uprawiania nauki oraz komunikowania się naukowców – pisze w swoim tekście Emanuel Kulczycki, prowadzący blog Warsztat badaczy i zajmujący się zawodowo komunikacją naukową. To właśnie Internet jest medium, które zmieniło tradycyjne metody wymiany informacji. Dając jednocześnie bogaty pakiet możliwości wymusza przystosowanie się do nowej rzeczywistości."

St. Cz.

poniedziałek, 8 kwietnia 2013

Uczenie się poprzez nauczanie

Uczenie się przez nauczanie (ang. learning by teaching) jest aktywną metodą nauczania (należy do aktywizujących metod kształcenia). Studenci uczą się poprzez prezentowanie wiedzy lub umiejętności innych studentom lub innym odbiorcom, np. uczniom ze szkół. Ucząc innych sami zdobywamy wiedzę - bo musimy doczytać i uzupełnić wiadomości, przemyśleć i uporządkować swoją wiedzę, bo musimy sami wczesniej spróbowąc, sprawdzić i potrenowac. W końcu opowiadając (nauczając) powtarzamy to, co ugruntowuje wiedzę i pomaga ją lepiej zrozumieć.

Niektóre rezultaty uczenia się przez nauczanie pokazujemy na tym agregatorze e-portfolio. W pełniejszej formie wykorzystuję w ramach przedmiotu autoprezentacja. Też uczę się przez nauczanie, co jest dużym przywilejem pracownika akademickiego.

St.Cz.