poniedziałek, 25 marca 2013

Podkasty na e-portfolio?

Podkast (spolszczone od ang. podcast)), podcasting to sposób publikowania plików dźwiękowych i filmowych w internecie jako odcinków jakiegos tematu. Użytkownicy podcastów mogą otrzymywać kolejne odcinki kiedy tylko zostaną opublikowane,  z zastosowaniem technologii (RSS).

Podcast to coś więcej niż plik mp3 czy  mp4 umieszczony w internecie, który można “kliknąć” i odsłuchac lub obejrzeć na swoim laptopie czy odsłuchac w telefonie komórkowym. Porownac to można do serialu lub cyklu jednotematycznych wykładów.

Podcast to zbitka słowna –  pochodzi od iPoda, i słowa “cast” – od “broadcast” (transmisja, przekaz). Termin ukuty został przez dziennikarza  Bena Hammersleya, i błyskawicznie przyjął się w angielszczyźnie.

W czasam szumu informacyjnego i nadmiaru treści w internecie ważne jest wybranie interesujących treści. Podcasting to jedna ze skutecznych strategii umożliwiających szybkie odsianie nadmiaru informacji i uzyskanie interesujących treści multimedialnych. Cały schemat jest prosty i składa się z serwera na którym umieszczone zostały pliki z audycją, specjalnego programu – agregatora podcastów (nazywanego zwykle podcatcherem) umieszczonego na komputerze odbiorcy i przenośnego odtwarzacza plików multimedialnych. Zamiast samodzielnie i mozolnie wyszukiwać i ściągać na swój komputer poszczególne pliki, internetowy uzytkownik za pomocą znaczników RSS subskrybuje interesujące go audycje. Program sam zadba by ściągnięte zostały najświeższe odcinki, przetransferuje je do odtwarzacza, usunąwszy wcześniej odsłuchane podcasty. Użytkownikowi pozostaje jedynie odsłuchanie, bądź obejrzenie zasubskrybowanych treści w wygodnym dla niego czasie.

A gdyby tak na własnym e-portfolio (lub tematycznym blogu) umieścić autorski wybór filmowych treści, np. dotyczących wybranych treści biotechnologicznych (lub biologicznych)? Byc może warto stworzyć swój kanał na YouTube i wybierac tematyczne, wartościowe materiały filmowe. Być może można umieścić cykl krótkich wykładów (pliki dźwiękowe lub może nawet wideo).

Dobry, autorski wybór specjalistycznych treści, być moze z komentarzem i rekomendacją, może zwiększyć ogladalność pojedynczego e-portfolio (lub zagregowanej grupy e-portfolio). Osobiście z technologii RSS ani z podkastów jeszcze nie korzystałem. Być może warto jednak wypróbowąc i poeksperymentować.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz