Wykład to tradycyjna forma akademicka i szkolna: jeden mówi, reszta słucha. Wykład może odbywać się tradycyjnie, w czasie spotkania na żywo lub w formie nagrania telewizyjnego (wideo) i odtwarzanego w dowolnym momencie. Wykłady umożliwiają prezentację faktów lub podstawowych umiejętności i wymagają dobrze dopracowanych treści.
Zaletą wykładu jest możliwość przekazania uczestnikom osobistego doświadczenia wykładowcy, co może zachęcić ich do pogłębiania zdobytej wiedzy. Ale musi być dobrze przygotowany i dobrze powiedziany (zaprezentowany). Wykłady trwają zazwyczaj długo, od 45 minut do 90. Umożliwia to przekazanie dużej porcji, całościowo ujętej i spójnej wiedzy. Z drugiej jednak strony współczesnemu słuchaczowi trudno wysiedzieć w biernym słuchaniu tak długi odcinek czasu.
Wykład opiera się na jednostronnej komunikacji, w której nie ma wiele miejsca na aktywne uczestnictwo słuchaczy. Czasem mogą to być pytania kierowane do słuchaczy z ewentualnymi, krótkimi odpowiedziami. Krótsze wystąpienia rzadziej nazywane są wykładami. Z racji łatwego dostępu do wiedzy tradycyjne wykłady są coraz mniej potrzebne. Z całą pewnością będą zmieniały swoją formę.
Uzupełnianie wypowiedzi prezentacjami multimedialnymi, pokazami (demonstrowanie doświadczeń przed publicznością), filmami itd. znacznie uatrakcyjnić może wykład. Dawne odczyty odchodzą do historii. W bezpośrednim kontakcie oczekujemy przede wszystkim inspirującego opowiedzenia ciekawej historii lub zaprezentowania frapującego problemu. Własny blog z e-portfolio może być okraszony krótkimi wykładami… w formie audio lub wideo filmików. W taki sposób swoje elektroniczne CV połączyć możemy z e-learningiem i kształceniem ustawicznym czy nieformalnym.
I na koniec kilka papierowych poradników jak wygłaszać wykłady i wszelkie inne wystąpienia publiczne.
S.Cz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz